Day: June 5, 2018

Trulsstöten 2018

För 2 år sen var jag på tandem med halva Lunds studentliv och åkte buss/cyklade mellan Göteborg och Lund. Det slutade med att jag somnade varje gång bussen stannade på vägen hem. Man kunde trott att jag hade lärt mig utav det men icke sa nicke. Nu i helgen var jag nere i Lund igen för att åka med på Trulsstöten, en 28-timmars resa genom Skåne på buss. De flesta brukar sova hela fredagen och gå upp sent för att klara sig igenom eventet då de börjar vid midnatt på fredagen men jag skulle ju jobba heldag och sedan åka ner till Lund så ni kan ju redan nu gissa hur bra det gick.

Hursomhaver stod jag i Lundagård vid midnatt, redo att gå på bussen. Poängen med Trulsstöten är att du ska hålla dig vaken i 28 timmar och dricka en burk per timme (oftast med alkohol). Under tiden åker man runt och tittar på olika saker. Vi började i Lund och kollade på spårvagnsbygget. Efter det tittade vi på lite gamla gravar under kullar (klaustrofobi deluxe) och även S:t lars mentalsjukhus kyrkogård. Mysigt. So far so good, bussresan går galant. Vid 04.20 var vi framme vid kullaberg för att se första soluppgången. Det var väldigt härligt och jag var fortfarande igång.

Efter det bar det vidare. Still going strong. Vi hamnade i Helsingborg där det var dags att bada. Det var helt fruktansvärt hur kallt det var men pigg blev man. Det var även dags för frukost. Efter det började det bli suddigt. Vad jag minns är att jag vid 10-tiden stängde ögonen i 10 minuter och vaknade av en örfil. En av mina toppenidéer hade ju varit att ingå en pakt att vara vaken hela tiden. Det gick sådär. Men pigg o vaken nu tuffade vi vidare.  Vi hamnade vid någon sjö ute på landet. Här var det myycket behagligare att bada. Här stötte vi också på den tråkiga delen av resan, en nazist med SS-tatuering som tvunget skulle hävda sig och förolämpa folk. Vi begav oss därifrån till tykarpsgrottan. Medan som grottan var relativt ointressant var det otroligt behagligt då det var 8 grader nere under marken och nästan 30 uppe på ytan.

Vi begav oss senare iväg mot Åhus där jag fick äta den största glassen i mitt liv typ. Det kändes som en bra idé vid tidpunkten. Tidpunkten var även oklar men det var någon gång på eftermiddagen.  Efter det började det gå utför och jag började tröttna. Nästa plats jag minns var när vi åt middag. Det blev fläskfilé med potatis vilket var amazing då vi hade fått pastasallad tidigare (ingen personlig favorit). Jag var så pass trött nu att jag lyckades övertala världens bästa David som var ansvarig att han skulle släppa av mig i Hässleholm så jag kunde ta tåget 00.30 på söndagsmorgonen. Jag hade nu sovit 30 min drygt de senaste 40 timmarna. Det var även 5 andra som hoppade av så det kändes inte så farligt längre men jag orkade inte med 4 timmars bussresa till (det är något med bussar alltså…). På tåget somnade jag nästan men helt plötsligt fick jag ett meddelande av Mange o Johanna att de var på efter-tenta-festen. Då slog det till i huvudet och vips så var jag på väg till lophtet klockan 2 på morgonen trots att planen var att sova. Två timmar senare satt vi på donken och åt middag/frukost beroende på hur man ser på det. Jag vandrade sedan hemåt och såg soluppgången. Jag hade alltså typ klarat stöten. Nästan.

Ser jag sliten ut? Det är för att jag var det. Jag lyckades sedan bara sova 5 timmar för det var för jäkla varmt i mitt rum. Detta är ett tema som skulle hemsöka mig senare på kvällen också. När jag väl kommit ner till stationen visar det sig att mitt tåg var försenat. Anna o Jashar satt i samma båt så vi bokade om till nattåg men lyckades inte få samma kupé så vi höll oss vakna till vi var i Hässleholm och lyckades byta oss till sista platsen i kupén. Det var dock över 25 grader i kupén trots att det var efter midnatt och det i kombination med ljudet som kom av att ha fönstret öppet för ventilation gjorde det omöjligt att sova. Cirkus 3 timmars sömn den natten, framme i Stockholm vid 6 och på jobbet vid 7 utan chans att svänga förbi hemma om. Nice. Men det var en bra jobbdag med bra resultat. Och en sjuhelsikes helg. Det ska definitivt göras om!