Day: August 2, 2018

Ryssland

I många år har jag velat besöka Ryssland men inte riktigt fått möjligheten. I början av året mötte jag två ryssar på ett event genom BEST i Landskrona och sedan mötte jag en av dem, Slava, i Bulgarien på ett annat BEST-event. Jag såg då chansen att kombinera en resa jag velat åka på länge med att få träffa kompisar. Så jag beslutade mig för att åka och iom att jag bodde i Stockholm i juni var det lätt att få visumet. När jag kollade biljetterna såg jag även att jag kunde mellanlanda 15 timmar i Riga respektive Tallinn på dit/hemresan så jag tog chansen att lägga till ytterligare 2 länder på checklistan. Det skulle även bli första gången som jag reste helt ensam vilket kändes både spännande och lite läskigt.

Riga

Planet avgick från Köpenhamn vid 4-tiden och landade vid 5-tiden. En sak som var fantastiskt med Riga var hur lätt och billigt det var att ta sig in till staden. 1 euro och 30 minuter senare så var jag inne. Väl inne strosade jag mest rundor och tittade på arkitekturen och gamla stan som jag fått som tips. I gamla stan fanns ett ställe där jag kunde skjuta pilbåge vilket var väldigt kul men gick fruktansvärt dåligt.

En annan sak som är nytt för mig gällande resor förutom att resa ensam är att öl har blivit en stor del av resan. På hemsidan RateBeer finns guider för alla större städer där de skriver vilka ställen som har störst utbud osv i staden. Just i Riga hade de en intressant bar som hetter Aussie Backpackers. Där kunde man köra Latvian beertesting är man fick 14x 100ml för 12 euro. Självklart skulle det provas! Riga saknade dock mycket att ge i ölväg enligt mig.

Tanken var sedan att jag skulle sova på flygplatsen men jag ville inte riktigt det med kameran med så jag checkade in på ett hotell vid flygplatsen istället. Nästa dag var det upp tidigt vid 5 för att sedan flyga vid 7. Det kändes väldigt skönt att ha sovit ordentligt och vara redo för sightseeing.

Moskva

Jag landade i Moskva vid 9-tiden och gick snabbt genom passkontrollen. Det var lite nervigt då det var första gången någon inspekterat mitt pass med lupp. Efter det köpte jag ett simkort så jag kunde hålla kontakt med andra samt googla och sedan hoppade jag på flygplatståget in till staden. Redan vid 10 var jag inne på röda torget. Här gick jag runt och tittade bland annat på Museum of the Great Patriotic War of 1812 som handlade om när Napoleon gick in i Ryssland. Jag såg även kön till Lenins mausoleum som var enorm och bestämde mig för att se det nästa dag (kön var dock inte kortare då). Vid 12-tiden kunde jag checka in på hotellet och därmed dumpa väskan.

Dagen därpå gick jag som bestämt till Lenins mausoleum. Problemet var att jag nu även hade min väska me mig samt att idag var det faktiskt sol och svinvarmt. Jag stod i kö ungefär en timme för att komma in till mausoleumet. Jag trodde det även var här man kom in i Kreml men där hade jag fel. Jag fick iaf se Lenin samt även Stalins grav som är utanför längs med muren till Kreml. Efter det gick jag och ställde mig i kön för att köpa biljetter till Kreml och det var fruktansvärt. 2 timmar tog det men sen fick jag gå in och det kanske var värt det för att få se världens största kanon, Tsarkanonen.

Jag passade även på att åka ut till utkanten där de hade Museum of the Great Patriotic war som handlade om andra världskriget. Det var rätt häftigt men väldigt dåligt textat och allt var i princip på ryska. De hade även en utställning utanför med massa pansarvagnar och liknande vilket var häftigt.

På en av bilderna jag la upp på instagram fick jag en kommentar av en tjejkompis jag känner. Det visade sig att hon även var i Moskva på mellanlandning och väntade på tåget som hon skulle åka hem med. Vi åkte inte från samma tågstation men det visade sig att de låg bredvid varandra (3 tågstationer inom en radie på 100 meter…). Vi gick därför ut och drack öl ihop i väntan på tågen. Det var mycket roligare än jag hade väntat mig då jag bara träffat personen en gång tidigare (även hon genom BEST).

Det blev nattåg till S:t Petersburg och det var relativt fruktansvärt. Några kineser ville byta vagn vilket jag gjorde, det var bara trevligt att det fanns någon i detta landet som man kunde förstå. Jag hade valt överslafsen för det brukar vara bäst. I detta fallet var det inte det då den hade mycket mindre avstånd till taket. Utöver det var sängen 60 cm bred och alldeles för kort så det blev aldrig någon bekväm ställning att sova i. Men jag kom fram till slut åtminstone.

S:t Petersburg

På stationen i spb blev jag hämtad av Slava. Vi körde hem till honom och det visade sig att han hade en egen lägenhet men bodde hos sina föräldrar så jag fick en lägenhet helt för mig själv. Han hade lite saker att fixa så jag gick ut och sightseea lite och kollade på bland annat Museum of Soviet Arcade Machines, någon känd kyrka och en fin park. På kvällen käkade vi på en rysk snabbmatsställe där  jag åt pannkakor med ost o skinka. Sedan skulle vi ut på pubrunda med andra från BEST S:t Petersburg och jag fick bland annat träffa min tjejkompis Kate jag träffat tillsammans med Slava i början av året. Vid tolvtiden behövde Kate gå hem men en annan av Slavas tjejkompisar kom då så antalet blev detsamma och vi gick vidare till den lite sunkigare bargatan. Helt plötsligt var klockan 6 och vi satt i en uber på väg hem. Dagen efter fick vi inte supermycket gjort, jag skulle besöka en annan kyrka men den stängde precis när jag kom så jag käkade och stack tillbaka hem. Efter det gick vi hem till Slavas föräldrar och drack te på deras takterass. Vi kunde tyvärr inte se blodmånen vilket var lite tråkigt. Vi gick sedan hem till lägenheten jag bodde i för att ha fest där och helt plötsligt var klockan 6 igen. Lustigt hur tiden bara försvinner. Det var en spännande kväll där jag fick en dikt citerad på ryska samt fick dricka vodka medan som 6 ryssar står och sjunger nationalsången.

Det var även så att Rysslands årliga parad för flottan skulle ske på söndagen så jag råkade springa på lite av ett genrep.

På lördagen åkte vi ut till Peterhof vilket är ett palats som Peter den store byggde och det var helt enormt. Det tog cirka en timme att åka dit men Slava körde så det var rätt bekvämt ändå. Vi strosade runt här lite i det fina vädret och sen smällde det bara till och regnet bara vräkte ner. Vi stod under ett träd och blev heeeelt dyngsura för det fanns ingenstans att gömma sig från regnet. På vägen hem gick vi inom ett street-art museum som var sådär Vi åkte även till en car-meet där bilintresserade människor träffas och jag fick se en väldigt intressant bil.  Sedan åkte vi hem till en av Slavas vänner för ytterligare en fest. Här kom jag dock hem tidigt (4..) då jag skulle flyga dagen efter.

Talinn

Sista stoppet på resan blev Tallinn och här har jag inte så mycket att säga men den förtjänar ändå en egen paragraf. Det var helt fruktansvärt varmt och efter att ha gått runt och tittat i gala stan var jag helt utmattad och checkade in på ett hotell igen. Hotellet saknade dock AC så det blev kalldusch både innan och efter man gått och lagt sig, häääärligt. Sen blev det tidigt flyg hem (7.00) till Kastrup. Väl på Kastrup väntade jag i 2 timmar för att sedan bli hämtad av resten av heltidargänget vid TLTH så vi kunde åka vidare på vår heltidarresa. Mer om det i nästa blogginlägg!